05 juni 2006

Läget Just Nu - Vecka 23

Bra Saker Just Nu:

Fröken Harryssons 25årsparty Ny
Egentligen hela lördagen med brunch (se nedan), shopping, träning, utmärkt lasagne och uppladdning hos MrC innan festen – en fest som innehöll trevligt folk, konversationskort, SouthPark-gubbar och mängder av vin – och så GS2H efteråt. Kalasbra bra kalas.
"Cat5" – CD med Cat5 Ny
Fantastiskt glad och poppig skiva från "indie-systrarna Graaf" som är perfekt både till förfesten och morgonpromenaden. Genomkommersiellt och svårsmart på samma gång. Och riktigt, riktigt bra. 7 avtagna jeans av 10 möjliga!
"Project Runway" Säsong 2 – TV-serie på TV3 2v
Nu har jag sett hela serien och fast det absolut inte var min favorit som vann (usch) så var det riktigt, riktigt rolig skräp-tv. En del kreationer var verkligen helt sjukt fula, men styrkan i programmet låg hos de roliga uppdragen och den extremt lyckade castingen…och så favoriten Tim Gunn såklart: "Where’s Aaaaandreeeee?" Har just införskaffat den brittiska versionen också (kallad "Project Catwalk" och med Elizabeth Hurley istället för Heidi Klum) så abstinensen inte ska bli så svår nu när det är över…
Egg & Milk 7v
Så mycket som jag har tjatat om mitt absoluta favoritbrunchställe här i bloggen så förstår jag inte varför ni inte redan varit där allihopa. Åtminstone de av er som bor i Göteborg. Ni borde vallfärda dit så ofta ni får tillfälle. Seså. Spring iväg nu! Och köp med er fyra bagles i olika smaker när ni ändå är där. Funkar utmärkt som bakfyllemat efter en stund i ugnen i flera dagar efteråt.
7Eleven-Latte Ny
Jag är besatt av sjuelvas nya kaffemaskin. Köper latte så fort jag kommer åt. Vilket är alldeles för ofta för min ekonomi och min mage. Men ändå.
"New Wave" – EP med The Tough Alliance Ny
Genial synthpopindie som är omöjlig att inte älska. Läs här.
"Vindens Skugga" – Carlos Ruiz Zafón Ny
Ett boktips från MrC med ett mustigt (spanskt?) språk som påminner om Paulo Coelhos och en historia som till intrigen påminner en hel del om Paul Auster. Ett par hundra sidor in i berättelsen är det fortfarande tillräckligt spännande och intressant för att jag ska släpa med mig jätteboken överallt – ett bra betyg i min värld.
After Work på Rover Ny
Väldigt trevligt att träffa E-man igen. Vi ses alldeles för sällan. Han är grym. Och resten av sällskapet (och ölen) var inte dumma de heller…
G*Star - Klädmärke Ny
Mitt absoluta favoritmärke numera. Köpte en alldeles för dyr (men sjukt snygg) tröja av detta märke på Ted Bernardz i Göteborg i helgen. Shoppingglädje i sin renaste form.
SJ Lounge Ny
Det bästa med att vara tvåstjärning Commeomedlem och kunna komma in på SJ Loungerna i Göteborg och Stockholm är inte automatkaffet, sofforna, tidningarna eller att man kan köpa/hämta ut sina biljetter utan att köa…nä. Det är att där finns gratis toaletter! Hurra.

Tveksamma Saker Just Nu:

"Britains Next Top Model" – TV-program på TV3
Första programmet var olidligt pinsamt. Hemskt. Och engelska tjejer är verkligen inte världens vackraste generellt sett… Men va fan. Jag vet ju hur jag fungerar. Om några avsnitt är jag förmodligen helt fast. Lyckades ju se halva säsong tre av amerikanska varianten i helgen...och då var det enda en repris av en säsong jag sett och från början visste vem som vann.

Dåliga Saker Just Nu

"Hellbent" – Film av Paul Etheredge-Ouzts
En helt onödig skräckfilm, vars enda existensberättigande verkar vara att det är bögar som blir mördade istället för storbystade blondiner. Intrigen är obefintlig, skådespeleriet lika uselt som synkningen av ljudet och roligast är nästan den medföljande "Bakom Kulisserna"-dokumentären, där alla inblandade försöker få oss att tro (eller om de faktiskt tror det själva) att det gjort något unikt och revolutionerande inom gayfilmen. Sorry guys; usla filmer är mera regel än undantag i den genren…det är nästan så att p-rullarna generellt sett har bättre kvalité, intrig och skådespelare…så Hellbent är verkligen inget annat än en C-film.
"Omen" – Film av John Moore
En helt onödig nyinspelning som kanske inte är så dålig som Hellbent, men som bara lyckas skrämma genom att vrida upp ljudet extremt mycket när ingen är beredd. Den magiska flugan i Dario Argentos "Phenomena" är otäckare än detta. Och verkliga barn är långt mera skrämmande än Damien.
Bakfylla + Träningsvärk
Var och en för sig är det fruktansvärt jobbigt. Kombinerat är det fullständigt olidligt.
Spårvagnar
Jag kommer få en hjärtinfarkt snart…så stressad blir jag över hur långsamt de går. Och att folk inte vet hur man går på dem (man släpper av de som ska av först…SEN går man på) gör inte saken bättre.

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ett av problemen med att flytta från Göteborg till Stockholm. När man är på besök i Götet drabbas man av akut stress när man försöker åka kommunalt. De kära spårvagnarna förvandlas till enorma mördarsniglar, och man är beredd att döda om trafikinformationen meddelar "Linje 9 mot Kungssten, 6 min".

Sex minuter var under Göteborgsåren en riktig vinstlott. I Stockholm betyder sex minuter att man måste krossa skallen mot den kaklade stationsväggen i direkt ilska.

Tänk vad allt är relativt. Och så bortskämd man blir i Stockholm!

Oswald sa...

För jämviktens skull kan man ju lägga till att det finns något som ä ÄNNU sämre än spårvagnarna. Dessutom i Stockholm.
Och det är pendeltågen!
Enda anledningen till att jag inte redan dött i en hjärtinfarkt på grund av att de aldrig kommer/är en halvtimme försenade är att jag inte direkt brinner för att åka till jobbet...
I jämförelse med dem framstår spårvagnarna som raketer.
Saker som går på räls (och inte heter X2000) ska gå UNDER mark.